tudtad?

Amit érdemes tudni a gumiabroncsól

A gumiabroncs oldalfalán található jelölések értelmezése nem könnyű feladat. Azonban, ha a számokból és betűkből álló komplex jeleket megismerjük, egy pillantással több dolgot is megtudhatunk egy gumiabroncsról. Útmutatókban segítséget nyújtunk a gumiabroncs jelölések értelmezéséhez!

gumimeret

Gumiabroncs

 jelölések 

értelmezése 

A gumiabroncs oldalfalán számok, betűk és olykor piktogramok is találhatóak. Ezek a karakterek szigorú konvenciót követnek. A gumiabroncs jelölések segítenek az adott gumi méretét, profilarányát, keréktárcsa-átmérőjét, DOT-számát, terhelési- és sebességindexét megismerni. További egyedi jelölések tájékoztathatnak a gumiabroncs speciális tulajdonságairól és gyártójáról és annak mintázatáról. A gumira pillantva az alábbi jelöléseket olvashatjuk:

225/45 R 17 94V

De mit takarnak pontosan ezek a betűk és számok? Az alábbiakban összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat a gumiabroncs jelölésekről. Ha szeretné megfejteni a fenti kódsort, olvassa tovább cikkünket!

1. Gyártó 

A legtöbb gumiabroncson megtalálható a gyártó neve, logója vagy egyéb márkajelzése. Ez abban segít, hogy könnyedén felismerhesd, mely cég tervezete és gyártotta a terméket. Ilyen márkajelzés lehet például:

  • Pirelli 
  • Continental 
  • Toyo 
  • Falken 
  • Kumho 
  • Nexen 
  • Sumitomo 

A gyártó jelzése után a gumiabroncs 

mintázatáta van feltüntetve, mely a márkán 

belüli autógumi típusa. 

Funkció szempontjából a gumiabroncsokat 

mintázatokkal határozzuk. 

2. Gumiabroncs 

méret jelölés 

A gumiabroncs oldalfalán található
első szám jelöli a kerék milliméterben
megadott futófelületét. 

225/45 R 17 94V

3. Profilarány 

A perjel után következő második érték a profilarány. Százalékos érték, amely azt jelöli, hogy a futófelülethez viszonyítva
mekkora a gumiabroncs oldalfalának magassága.

 225/45 R 17 94V

4. Gumiabroncs 

szerkezet 

A sorban következő jelölés a gumiabroncs
szerkezetre vonatkozik. A két leginkább elterjedt jelölés a D (diagonál) és az R (radiál). 

Diagonál: A diagonál gumiabroncs szerkezet régebbi járműveken használt technológia. A szerkezetet erősítő, átlós elhelyezésű szövetekről kapta nevét. Jelölése: D

Radiál: A legelterjedtebb gumiabroncs szerkezet. Nevét arról kapta, hogy a szerkezetet erősítő szövetrétegek sugár irányba helyezkednek el a forgástengelyhez viszonyítva. Jelölése: R

 225/45 R 17 94V

5. Keréktárcsa-átmérő

A következő gumiabroncs jelölés a keréktárcsa-átmérő. A colban megadott érték azt mutatja, hogy mekkora átmérőjű felnire illeszkedik a gumiabroncs. Egy col 2,54 centiméternek felel meg. A példában szereplő gumiabroncs jelölések szerint 17 colos felnire illeszkedik a gumi. Tehát 17 * 2,54 = 43,18 centiméter átmérőjű felnire illeszkedik.

 225/45 R 17 94V

6. Terhelési index (loading index, LI) és sebességindex (speed index, SI)

Végül pedig a terhelési- és sebességindex látható a sorban. Míg a sebességindex (speed index, SI) a maximális megengedett sebességet mutatja meg, addig a terhelési index (loading index, LI) a gumi maximális terhelhetőségét mutatja. A példában látható 94-es szám az jelenti, hogy egy gumiabroncs maximálisan 670 kilogrammnyi terhelést bír. A V jelölés pedig az takarja, hogy a gumi maximális sebessége 2140 kilométer/óra. Szeretné az eltérő jelöléseket is könnyedén értelmezni? Akkor javasoljuk, hogy olvassa el a sebesség- és terhelési indexről szóló cikkünket.

 225/45 R 17 94V 

7. DOT szám

dot szam 

A DOT-szám segítségével pontosan megtudhatja, hogy mikor készült az adott gumiabroncs. A DOT számok alapján megkülönböztetünk új és a frissen gyártott gumiabroncsokat.

A 2000 előtt gyártott abroncsoknál a DOT-szám három jegyből, a 2010 utániaknál pedig négy számjegyből áll. A négy számjegy közül az első kettő azt mutatja meg, hogy az adott gyártási év hányadik hetében készült a gumiabroncs, a harmadik és a negyedik számjegy pedig a gyártás évét jelöli.

Fontos megjegyezni, hogy a megfelelő körülmények között tárolt, de még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül tökéletesen megőrzik eredeti tulajdonságaikat. Ez azt jelenti, hogy egy nem használt 5 éves autógumi felszerelése semmiféle műszaki kockázatot nem jelent.

8. Speciális jelölések 

A fent bemutatott gumiabroncs jelöléseken túl, olykor további speciális jelöléseket találhatunk a gumi oldalfalán. Összegyűjtöttük a leggyakrabban előforduló jelöléseket:

  • 4S / AW / All weather: Olyan gumiabroncs, amelyet
    mind a négy évszakban lehet használni. 
  • C: Erősített gumiabroncs, amelyet 
    kisteherautókon szoktak használni.
  • 3 Hegycsúcs és hópehely piktogram: Téli gumiabroncs, amely jobb tapadást és teljesítményt biztosít téli körülmények között.
  • M+S (mud and snow): Havas és saras útkörülményekre tervezett gumiabroncs. Nem biztos, hogy téli gumi. Különleges mintázatú kialakításuk és gumi keverék összetételének köszönhetően sokkal nagyobb vonóerőt biztosít sárban és hóban, mint egy normál mint egy nyári gumi. 
  • RF (reinforced): Megerősített típusú 
    gumiabroncs, amely nagyobb terheléssel
    is megbirkózik.
  • TL (tubeless): Tömlő nélküli gumiabroncs.
  • TT (tube type): Tömlővel rendelkező gumi. Ilyen típusú gumiabroncsokat nem használnak modern gépjárműveken.
  • TWI (tread wear indicator): Az előírásoknak megfelelő szintre (minimális 1,6 mm) beállított kopásjelző. Segít nyomon követni a gumikopást és megelőzni a túlzott kopás okozta baleseteket.
  • RFT, Run Flat (defektűrő abroncs): Leeresztve, akár kilyukadva is képes tovább futni. Defektet nem lehet javítani rajta és csak TPMS-sel felszerelt autókkal kompatibilis.
  • Seal: Önjavító technológiával felszerelt
     gumiabroncs. Az abroncs futófelületének belső 
    oldalára ragadós, sűrű defekttömítő 
    anyagot visznek fel. 
  • Max load: Maximum terhelhetőség ( C.-s abroncsoknál tök lényegi dolog, hogy mennyire terhelheted ) 
  • All Season: Négy évszakos gumiabroncs jelölése. A mintázat és gumi keverék összetételnek köszönhetően téli és nyári körülmények között is használható.
 
A mobil gumiszerviz itt is elérhető:

tags: 1.kerület, 2.kerület, 3.kerület, 4.kerület, 5.kerület, 6.kerület, 7.kerület, 8.kerület, 9.kerület, 10.kerület, 11.kerület, 12.kerület, 13.kerület, 14.kerület, 15.kerület, 16.kerület, 17.kerület, 18.kerület, 19.kerület, 20.kerület, 21.kerület, 22.kerület, 23.kerület, I.kerület, II.kerület, III.kerület, IV.kerület, V.kerület, VI.kerület, VII.kerület, VIII.kerület, IX.kerület, X.kerület, XI.kerület, XII.kerület, XIII.kerület, XIV.kerület, XV.kerület, XVI.kerület, XVII.kerület, XVIII.kerület, XIX.kerület, XX.kerület, XXI.kerület, XXII.kerület stb, Budapest gumiabroncs csere, Budapest gumicsere, Budapest gumijavítás, Budapest nonstop gumis, budapest kerület gumiszerviz, flotta kezelés budapest, flotta kezelő, gumiabroncs csere, gumicsere, gumijavítás kiszállással, defektjavítás, defektjavítás helyszínen, Halásztelek, halásztelek gumicsere, halásztelek mobil gumis, halásztelek mobil gumiszerviz, halásztelek gumijavítás, szigethalom gumiabroncs csere, szigethalom gumicsere, szigethalom gumijavítás, szigethalom mobil gumis, szigethalom mobil gumiszerviz, szigetszentmiklós gumicsere, szigetszentmiklós gumiabroncs csere, szigetszentmiklós mobil gumis,  szigetszentmiklós mobil gumiszerviz, tököl gumiabroncs csere,  tököl gumicsere,  tököl mobil gumis, tököl mobil gumiszerviz,  tököl gumijavítás, szigetszentmiklós gumijavítás, törökbálit mobil gumis, törökbálint mobil gumiszerviz, törökbálint mobil gumijavítás, törökbálint gumicsere, törökbálint gumiabroncs csere, biatorbágy gumicsere, biatorbágy gumiabroncs csere,  biatorbágy mobil gumis,  biatorbágy mobil gumiszerviz,  biatorbágy gumijavítás, érd gumijavítás, érd gumicsere,  érd gumiabroncs csere,  érd mobil gumiszerviz, érd mobil gumis, érd gumijavítás. kerület, budaörs gumijavítás, budaörs gumiabroncs csere, budaörs gumicsere, budaörs mobil gumis, budaörs mobilgumis, budaörs mobil gumiszerviz, budakeszi gumijavítás, budakeszi gumicsere, budakeszi mobilgumis, budakeszi mobil gumis, budakeszi mobil gumiszerviz, szigetszentmiklós gumis,